Listing 1 - 10 of 64 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
This new volume in the 'Author Chronology 'series illuminates the writing of Edith Wharton by detailing her experiences and placing her in her social context. Edith Wharton was a prolific as well as a many-sided writer, who created not only novels, novellas, short stories, and poems, but also a notable series of travel writings, and did translations, pieces for the theatre, and essays on other writers and their works, as well as on the creation and criticism of fiction.This account of Wharton's personal and professional life provides an invaluable insight into an important American woman writer of the twentieth century.
Choose an application
The Coquette tells the much-publicized story of the seduction and death of Elizabeth Whitman, a poet from Hartford, Connecticut. Written as a series of letters--between the heroine and her friends and lovers--it describes her long, tortuous courtship by two men, neither of whom perfectly suits her. Eliza Wharton (as Whitman is called in the novel) wavers between Major Sanford, a charming but insincere man, and the Reverend Boyer, a bore who wants to marry her. When, in her mid-30s, Wharton finds herself suddenly abandoned when both men marry other women, she willfully enters into an adulterous
Women --- Whitman, Elizabeth, --- Wharton, Eliza,
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Wharton, Thomas Wharton, --- Dodington, George Bubb, --- Fox, Charles James, --- Whig Party (Great Britain)
Choose an application
Edith Wharton: Matters of Mind and Spirit, first published in 1995, makes the case for Wharton as a novelist of morals rather than of manners; a novelist who sought answers to profound spiritual and metaphysical questions. Focusing on Wharton's treatment of Anglicanism, Calvinism, Transcendentalism, and Catholicism, Carol Singley analyzes the short stories and seven novels in the light of religious and philosophical developments in Wharton's life and fiction. Singley situates Wharton in the context of turn-of-the-century science, historicism, and aestheticism, reading her religious and philosophical outlook as an evolving response to the cultural crisis of belief. She invokes the dynamics of class and gender as central to Wharton's quest, describing how the author accepted and yet transformed both the classical and Christian traditions that she inherited. By locating Wharton in the library rather than the drawing room, Matters of Mind and Spirit gives this writer her literary and intellectual due, and offers fresh ways of interpreting her life and fiction.
Women and literature --- History --- Wharton, Edith, --- Olivieri, David, --- Wharton, Edith Newbold Jones, --- Уортон, Эдит, --- Gouorton, Intith, --- Criticism and interpretation. --- Jones, Edith Newbold --- Wharton, Edith. --- Arts and Humanities --- Literature
Choose an application
Quel regard sommes-nous aujourd’hui à même de porter sur la fiction romanesque d’Edith Wharton (1862-1937), trop souvent peut-être rangée sous l’étiquette « esthétique et beaux chapeaux » ? Cette œuvre témoin d’une fin de siècle encore marquée par un certain idéal du beau, du bon, du vrai, et déjà à l’écoute des trépidations du XXe siècle naissant est une pierre angulaire de la littérature américaine. Située aux avant-postes de la modernité, comme à la charnière de deux cultures (américaine et européenne), elle tente de garder intacte l’image d’un monde qui disparaît tout en inscrivant avec lucidité et esprit le fruit d’une méditation sur le sujet humain, ses entreprises et ses productions, notamment la création artistique. Dans trois de ses romans, Chez les heureux du monde (1905), Les Beaux Mariages (1913) et Le Temps de l’innocence (1920), Edith Wharton s’interroge sur la place de l’objet dans la nouvelle économie des savoirs et le libéralisme de son Amérique appelés tous deux à se heurter aux apories idéologiques du début du XXe siècle. Son œuvre de facture classique considère la dimension d’affect qui s’installe entre tout sujet et son objet de désir, que ce dernier appartienne à l’univers domestique (objet de consommation, de décoration), à celui de l’art (littérature, arts plastiques et visuels, architecture, musique), ou à la relation amoureuse. Edith Wharton place au cœur de son œuvre nostalgique dont les pastels et autres couleurs légèrement surannées ne sont pas le moindre charme, une dialectique subtile entre l’identité féminine, la relation esthétique et l’objet du désir humain dans une société dominée par les semblants sociaux et culturels. Elle nous invite à repenser l’art non seulement à travers les objets qui s’échangent, se consomment et réjouissent notre regard, mais aussi en fonction du lien social qu’il est appelé à créer, des affects qu’il suscite, de l’éthique qu’il soutient. Enfin, elle nous rappelle l’évidence : l’art est autant ce qui…
Colette, Sidonie G.C. --- Literature (General) --- Edith Wharton --- esthétique --- fiction
Choose an application
Wharton, Edith, --- Criticism and interpretation --- Gouorton, Intith, --- Olivieri, David, --- Wharton, Edith Newbold Jones, --- Jones, Edith Newbold --- Уортон, Эдит,
Listing 1 - 10 of 64 | << page >> |
Sort by
|